zaterdag 8 november 2014

Een nieuw leven

Een week of vijf geleden hebben mijn moeder en ik een aquarium gekocht en een week daarna guppen. Een leeg aquarium is ook niet leuk.
We hebben vier mannetjes en acht vrouwtjes in het aquarium gedaan. Al snel werd er een vrouwtje heel dik.
We wisten het zeker deze is zwanger.

Na een paar weken lag er op een avond een gup dood op de bodem en dreef langzaam de waterplanten in. De volgende ochtend kwam ik beneden en lach er weer een dode gup op de bodem.
Als er maar geen rare bacterie of iets in het aquarium leeft die onze guppen aan het uitroeien is, dacht ik.

Ik besloot er een kwart water uit te halen en deze te vervangen met nieuw vers water. Voor wat meer zuurstof. Dagen later waren er geen dode guppen meer gevonden en dus bleek het gewoon toeval te zijn dat er twee achter elkaar aan gingen.

Het was zaterdagochtend (vandaag) half negen ik werd langzaam wakker. Het was koud en donker in mijn slaapkamer en ik had geen zin uit bed te komen. Drie kwartier later besluit ik toch uit bed te gaan en loop langzaam met mijn nog slaperige hoofd naar beneden.
Ik doe de deur van de woonkamer open en zie mijn vader en moeder zitten.

Het eerste wat ze tegen mij zeggen is “we hebben kleine gupjes”. Ik keek in het aquarium en zag er een stuk of vier ze zaten verstopt tussen de planten. Even later keek ik weer en zag geen een kleine gup meer. Op internet heb ik wel gelezen dat de kleine guppen opgegeten kunnen worden door de grote en dacht dat dit was gebeurt. Mijn moeder heeft vaker guppen gehad en hield vol dat ze in de planten verstopt zaten. Even later bleek dat ze gelijk had, ik ging weer even kijken en zag twee verschijnen toen drie, vier en vijf.

onze guppen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten